Płynna, komfortowa jazda niezależnie od warunków panujących na drodze. Tak w skrócie można określić najważniejszy cel, jaki przyświecał projektantom odpowiedzialnym za powstanie BMW xDrive. Technologii, która przez lata zyskała miano najinteligentniejszego napędu na cztery koła.
Na czym opiera się działanie BMW xDrive? Mówiąc najogólniej – na automatyzmie. Ten z kolei zakłada nieustanną analizę sytuacji na drodze i – w oparciu o nią – rozdzielanie mocy napędowej między przednią i tylną osią samochodu (w przypadku niektórych modeli może być rozdzielana między poszczególne koła). Dzieje się to przy współpracy sterowanego elektronicznie sprzęgła wielopłytkowego z systemem Dynamic Stability Control (DSC).
Każda nagła zmiana lub utrata przyczepności w którymkolwiek z kół skutkuje reakcją całego systemu. Reakcją, która trwa mniej niż 100 milisekund. Dzięki temu masz pewność natychmiastowej korekty działania pojazdu, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba, a ewentualne zmiany przebiegają na tyle płynnie i szybko, że pozostają niezauważalne dla kierowcy.
Przy dobrej przyczepności rozdział mocy między tylną a przednią osią wynosi 60-40%. Proporcje te dynamicznie się zmieniają, wraz z warunkami na drodze. W skrajnych przypadkach nawet 100% mocy napędowej przekazywane jest na jedną oś.
Jest rok 1985. W Frankfurcie odbywa się właśnie Międzynarodowa Wystawa Samochodów (IAA). Na tej imprezie właśnie po raz pierwszy zostaje zaprezentowane BMW 235i z napędem na cztery koła. Sama prezentacja nie była może przełomowym wydarzeniem, ale jazda BMW 235i na torze testowym – już tak. Tam to bowiem samochód pokazał to, co miał najlepsze – wzorcową trakcję oraz znakomitą dynamikę jazdy na zakrętach.
Sześć lat później BMW pokazuje światu kolejny model z napędem na cztery koła. Tym razem jest to BMW 525iX. Pierwszy samochód ze stajni BMW, posiadający elektronicznie sterowany rozdział napędu. W 1999 roku debiutuje elektroniczny system regulacji Dynamic Stability Control (DSC), a cztery lata po tym wydarzeniu swój debiut ma xDrive – inteligentny napęd ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego na dwie osie.
Od tego czasu technologia jest nieprzerwanie rozwijana. I tak z premierą szóstej generacji BMW serii 7 xDrive został wzbogacony o aktywny układ kierowniczy, czyli skrętnymi kołami osi tylnej.
Za uruchamianie napędu na cztery koła odpowiada reduktor ATC. Zdarza się, że ulega on uszkodzeniu. Głównym winowajcą jest najczęściej sprzęgło – jego warstwa ścieralna z czasem zużywa się, czego efektem jest nieprzyjemne szarpanie głównie podczas pokonywania zakrętów.
Na stan techniczny napędu xDrive wpływ ma również nieustanna zmiana nawierzchni: z mokrej na suchą, z asfaltu na szuter, ze śniegu na lód itd.
Co ciekawe, uszkodzić reduktor można w sposób na pierwszy rzut oka błahy. Na przykład poprzez nierówne napompowanie opon, które skutkuje nieregularną pracą napędu. Również stosowanie innych opon niż te zalecane przez producenta może być przyczyną usterek reduktora. Mimo tej samej deklarowanej średnicy opony różnych producentów mogą różnić się od siebie rozmiarem.
Pamiętaj, jazda z uszkodzonym napędem xDrive jest niebezpieczna. Zarówno dla Ciebie i Twoich pasażerów, jak również dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Dlatego, gdy tylko poczujesz niepokojące szarpanie reduktora, koniecznie sprawdź jego przyczynę.
Jeżeli sądzisz, że z napęd xDrive nie działa, jak powinien, pierwszym krokiem jest postawienie odpowiedniej diagnozy. W takich sytuacjach zalecamy pozostawienie pojazdu w naszych rękach. Posiadamy odpowiednie kompetencje i doświadczenie, aby w sposób bezpieczny i skuteczny zdiagnozować usterkę w Twoim BMW xDrive.
Jeżeli jednak chcesz samodzielnie sprawdzić, co dzieje się z Twoim reduktorem, poniżej znajdziesz trzy wskazówki, które Ci w tym pomogą. Pamiętaj, że opisane niżej czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność.
Naprawa reduktora ATC sprowadza się do wymiany zespołu sprzęgła, pompy oleju, łańcucha przenoszącego napęd, łożyskowania skrzyni oraz uszczelniaczy. Z wizualnego punktu widzenia obudowa rozdzielacza zostaje wyczyszczona. Wymianie podlegają tylko elementy wewnętrzne reduktora. Wszystkie podzespoły reduktora wymieniane są na nowe, oryginalne, takie same jak te, użyte na pierwszy montaż.
Wśród modeli z wymienionego segmentu znajdują się:
Wśród samochodów osobowych posiadających reduktor ATC BMW xDrive są:
Jest wiele argumentów przemawiających za tym, abyś to właśnie nam powierzył naprawę lub regenerację reduktora BMW xDrive w swoim samochodzie.
Przede wszystkim posiadamy wiedzę, umiejętności i doświadczenie w tego typu naprawach. Wiele wykonanych regeneracji daje Nam pewność o perfekcyjnie wykonanej usłudze, dzięki temu oferujemy Państwu od 12 do 18 miesięcy gwarancji na wykonaną przez nas naprawę. Gwarancja na reduktor nie posiada limitu przejechanych kilometrów.
Średni czas naprawy reduktora BMW xDrive wynosi u nas od 2-5 godzin. Na ten czas oddajemy do Twojej dyspozycji samochód zastępczy BMW seria 5 F11 3.0D. Dzięki temu nawet nie poczujesz, że Twoje „cztery kółka” są w naprawie. Jeśli ilość kilometrów przejechanych przez Naszych klientów nie przekracza 100 kilometrów, nie pobieramy żadnej dodatkowej opłaty. Jest to kolejna oszczędność dla Naszych klientów, koszt taksówki za jeden kilometr to co najmniej 2zł! Wystarczy, że przed umówionym terminem zadeklarujesz chęć skorzystania z pojazdu zastępczego i dokonasz rezerwacji.
Jeżeli natomiast masz zamiar poczekać na swój samochód w naszym warsztacie, możesz spędzić czas w naszym rest roomie – z wygodną kanapą i bezprzewodowym dostępem do sieci. A gdy najdzie Cię ochota na kawę lub herbatę, nasz pracownik chętnie Ci ją przygotuje. My w tym czasie zajmiemy się naprawą reduktora ATC.
Naprawy realizujemy głównie w naszym warsztacie przy ul. Św. Rocha 240 w Częstochowie. Nie znaczy to jednak, że jesteś zmuszony przyjeżdżać do nas w przypadku awarii reduktora. Swoją skrzynię rozdzielczą ATC możesz bowiem przesłać nam kurierem albo zlecić nam jej odbiór w systemie „door to door”. Wówczas przyślemy swojego kuriera, który odbierze uszkodzony reduktor i zwróci go po naprawie. Na specjalne życzenie możemy również wysłać sprawny reduktor jako pierwsi. W takich sytuacjach pobieramy kaucję „za obudowę”, sam reduktor natomiast montujesz samodzielnie. Kaucja wraca na Twoje konto, z chwilą, gdy uszkodzona część trafi do nas.
Zapraszamy do korzystania z naszych usług.