Naprawa reduktorów


Napęd BMW xDrive załączany jest automatycznie gdy nasz samochód uzna, że potrzebuje napędu na 4 koła. Za przełączenie odpowiedzialny jest reduktor ATC, inaczej zwany VTG. Wyposażony jest on w sprzęgło wielopłytkowe, które w zależności od potrzeb dołącza przedni napęd w różnym stopniu.

Historia xDrive sięga roku 1985 i samochodu BMW E30, lecz na dobra sprawę nazwa xDrive istnieje od końca lat 90. Skrzynie biegów z reduktorami ATC są stosowane od tamtego czasu w samochodach BMW serii X, mianowicie X1, X3 ,X4, X5, X6, X7, a także innych jak np. seria 3, 5 czy 7. Samochody te zostały wyposażone w skrzynie rozdzielcze ATC różnego typu: ATC 300 i ATC 350, ATC 400, ATC 450, ATC 500 i ATC 700. Wyróżniamy również reduktory ATC 35L oraz 45L. W najnowszych seriach BMW (G) skrzynie rozdzielcze zostały ujednolicone i we wszystkich występują ATC13.

Za uszkodzenie reduktora i niewłaściwą pracę napędu xDrive najczęściej odpowiada sprzęgło. Jego warstwa ścieralna z czasem ulega wytarciu przez co czuć nieprzyjemne szarpanie głównie w czasie pokonywania zakrętów. Zmiana nawierzchni (mokro – sucho, asfalt – szuter, śnieg – lód, etc.) także ma wpływ na nasz napęd xDrive, który próbuje się dostosować do warunków na drodze. Dodatkowo zużyciu ulegają pozostałe podzespoły – m. in. elementy sprzęgła, talerze, rozpieracze, sprężyny, tarcze, łańcuchy, tryby, koła zębate, wałki, flansze, pompy oleju.

Reduktor ATC jest częścią mechaniczną narażoną na duże przeciążenia, a elementy mechaniczne zastosowane w reduktorze po jakimś czasie się zużywają przez co czuć nieprzyjemne szarpanie.

Szarpanie jest najczęstszym objawem uszkodzenia skrzyni rozdzielczej ATC lecz nie jedynym, inne objawy to głośne wycie w tylnej części samochodu, stukanie, problemy ze zmianą biegów, „choinka na desce rozdzielczej”.

Na nasze reduktory ma również wpływ rozmiar i stan opon. Przy nierówno napompowanych kołach albo niewłaściwie dobranych oponach do samochodu napęd pracuje nieregularnie, ponieważ jedna strona ma do przebycia większa odległość niż druga. Można powiedzieć: taka różnica to nie różnica, a jednak ma znaczenie!

Opony również powinniśmy stosować dokładnie takie, jakie są dedykowane do naszego samochodu. Opona do BMW jest inna (rozmiar) niż opona do Volkswagena pomimo tej samej średnicy.

Jazda na uszkodzonym napędzie jest niebezpieczna dla nas jak i innych użytkowników drogi.

Poniżej przedstawimy wskazówki jak sprawdzić czy reduktor ATC uległ uszkodzeniu:

Pamiętaj, czynności opisane poniżej wykonujesz na własną odpowiedzialność. Jeżeli możesz, sugerujemy zlecić to zadanie specjalistom, posiadamy odpowiednie doświadczenie, wiedzę i sprzęt aby w bezpieczny sposób zdiagnozować usterkę w Twoim BMW xDrive.

  • Odepnij wtyczkę od nastawnika reduktora ATC xDrive.
  • Przeprowadź jazdę próbną (na desce rozdzielczej zapalą się kontrolki ABS/ESP, 4×4, hamulca).
  • Zaznaczamy, że odpinając wtyczkę od nastawnika systemy wspomagania kierowcy nie działają prawidłowo, ale jazdę testową spokojnie można sobie wykonać.
  • Odpięta wtyczka oznacza, że skrzynia rozdzielcza nie pracuje, pozostaje napęd na jedną oś.
  • Jeśli objawy ustały najpewniej oznacza to uszkodzenie skrzyni rozdzielczej ATC.

Naprawę reduktora ATC w naszym warsztacie zawsze rozpoczynamy od fachowej diagnozy. Dopiero po potwierdzeniu przez naszych specjalistów, że źródłem objawów jest skrzynia rozdzielcza, przystępujemy do naprawy. Każda regeneracja w naszym warsztacie jest kompletna i polega na demontażu skrzyni rozdzielczej, wymianie wszystkich elementów w reduktorze, które ulegają zużyciu i zastąpieniu ich nowymi, oryginalnymi częściami, montażu, zalaniu oryginalnym, świeżym olejem, kalibracji. Generalnie zostawiamy samą obudowę, a „środek” wymieniamy na nowy.

Dzięki naszemu doświadczeniu i tylko kompleksowych regeneracjach udzielamy od 12 do 18 miesięcy gwarancji bez limitu kilometrów na naprawiane reduktory BMW xDrive. Naprawy wykonujemy na miejscu, we wcześniej umówionym terminie. Całkowity czas naprawy to ok. 5 godzin. W tym czasie oferujemy samochód zastępczy (po wcześniejszej rezerwacji). Do Państwa dyspozycji oddajemy także rest room z wygodną kanapą, telewizorem z Netflix i dostępem do WiFi. Chętnie przygotujemy też kawę. Nasz warsztat znajduje się w Częstochowie na ul. Św. Rocha 240, dzielnica Grabówka.

Napraw reduktorów dokonujemy także „zdalnie” – bez konieczności przyjazdu do naszego warsztatu. Wystarczy przysłać do nas swoją skrzynię rozdzielczą ATC (wcześniej należy wylać z niej olej!) lub zlecić nam odbiór w systemie Door to Door. Wtedy my przyślemy kuriera, który odbierze uszkodzony reduktor i jednocześnie dostarczy naprawiony. Specjalnie dla Państwa możemy wysłać sprawny reduktor jako pierwsi (pobieramy w takim przypadku kaucję zwrotną). Montują go Państwo u siebie, a następnie odsyłają nam uszkodzony reduktor ATC, a my zwracamy kaucję na wskazane przez Państwa konto w formularzu zwrotu kaucji.

Samochody BMW xDrive Wyposażone w reduktor ATC
  • BMW X1 został wyposażony w reduktor ATC 350 lub reduktor ATC 35L; później ATC 13
  • BMW X3 E83 reduktor ATC 400; F25 reduktor ATC 450 lub ATC 45L; G01 reduktor ATC 13
  • BMW X5 E53 reduktor ATC 500, E70 reduktor ATC 450 lub reduktor ATC 700; F15, F85 reduktor ATC 45L; G05 reduktor ATC 13
  • BMW X6 E71 reduktor ATC 700; F16 reduktor ATC 450 lub reduktor ATC 45L; G06 reduktor ATC 13
Samochody osobowe BMW Wyposażone w Reduktor ATC
  • BMW Serii 3 E90, E91, E92 reduktor ATC 300; F30, F31, F34 reduktor ATC 35L lub ATC 350; G20, G21 reduktor ATC 13
  • BMW Serii 5 E60, E61 reduktor ATC 300; F07 GT, F10, F11 reduktor ATC 350 lub reduktor ATC 35L; G30, G31 reduktor ATC 13
  • BMW Serii 7 F01 reduktor ATC 350 lub reduktor ATC 35L; G11, G12 reduktor ATC 13
 
Chat  
Porozmawiaj z nami
+