Napęd BMW XDrive załączany jest automatycznie w momencie gdy nasz samochód uzna, że potrzebuje napędu na 4 koła. Za przełączenie odpowiedzialny jest reduktor ATC inaczej zwany VTG, wyposażony jest on w sprzęgło wielopłytkowe sterowane elektronicznie. przez co 60% siły napedowej trafia na tylną oś reszta napędza oś przednią. Połączenie z DSC (w BMW jest to odpowiednik ESP) zapobiega poślizgowi czas reakcji tego systemu wynosi mniej niż 100 milisekund
Historia X-Drive sięga roku 1985 w samochodzie BMW E30, lecz na dobra sprawę nazwa X-Drive istnieje od końca lat 90. Skrzynie biegów 4×4 z reduktorami ATC sa stosowane od tamtego czasu w samochodach BMW serii X mianowicie X3,X5,X6. Samochody te zostały wyposazone w skrzynie rozdzielcze ATC różnego typu od rzodzielacza ATC 300 i ATC 350 poprzez ATC 400, ATC 450 aż do ATC 500 i ATC 700. Wyróżniamy również reduktory ATC 35L oraz 45L.
Za uszkodzenie reduktora i niewłaściwa pracę napędu XDrive najczęściej odpowiada sprzegło, któego warstwa ścieralna z czasem ulega wytarciu przez co czuć nieprzyjeme szarpanie głównie w czasie pokonywania zakrętów. Zmiana nawierzchni (mokro – sucho, asfalt – szuter, śnieg – lód, etc.) także ma wpływ na nasz napęd X-Drive, który próbuje się dostosować do warunków na drodze.
Reduktor ATC jest częścią mechaniczną narażoną na duże przeciążenia, sprzęgło wielopłytkowe zastosowane w reduktorze po jakimś czasie się zużywa przez co czuć nieprzyjemne szarpanie.
Szarpanie jest najczęstszym objawem uszkodzenia skrzyni rozdzielczej ATC lecz nie jedynym, inny objawy to głośne wycie w tylnej części samochodu, problemy ze zmiana biegów, „choinka na desce rozdzielczej”.
Na nasze reduktory ma również wpływ tak kuriozalna sprawa jak pompowanie opon i ich rozmiar, przy nierówno napompowanych kołach napęd pracuje nieregularnie ponieważ jedna strona ma do przebycia większa odległość niż druga. Można powiedzieć taka różnica to nie różnica a jednak ma znaczenie!
Opony również powinniśmy stosować dedykowane ponieważ Opona do BMW jest inna (rozmiar) niż opona do Volkswagena pomimo tej samej średnicy.
Jazda na uszkodzonym szarpiącym napędzie jest niebezpieczna dla nas jak i innych użytkowników drogi.
Pamietaj czynności opisane poniżej wykonujesz na własną odpowiedzialność lepiej zostawić to specjalistom, posiadamy odpowiednie doświadczenie wiedzę i sprzęt aby w bezpieczny sposób zdiagnozować usterkę w Twoim BMW X-Drive.
Naprawa reduktora ATC polega na wymianie sprzęgła wielopłytkowego (tarcz ścieralnych), pompy oleju, łańcucha przenoszącego napęd. Generalnie zostawiamy samą obucowę „środek wymieniamy” na nowy.
Dzięki naszemu doswiadczeniu możemy udzielić od 12 do 18 miesięcy gwarancji bez limitu kilometrów na naprawiane reduktory BMW X-Drive. Całkowity czas naprawy to ok 5 godzin, w tym czasie oferujemy samochód zastępczy (po wcześniejszej rezerwacji). Do Państwa dyspozycji oddajemy także rest room z wygodna kanapą telewizorem i dostepem do internetu w technologii WiFi. Nasz pracownik chetnie przygotuje filiżaknę kawy. My w tym czasie zajmiemy sie naprawą Reduktora ATC.
Nasz warsztat znajduje sie w Częstochowie na ul. Św. Rocha 240 dzielnica Grabówka. Napraw reduktorów dokonujemy także „zdalnie” bez konieczności przyjazdu do naszego warsztatu. Wystarczy przysłać do nas swoją skrzynię rozdzielczą ATC (bez płynów) lub zlecić nam odbiór w systemie Door to Door, a my przyślemy swojego kuriera, który odbierze uszkodzony reduktor i dostarczy naprawiony. Specjalnie dla Państwa możemy wysłać sprawny reduktor jako pierwsi (pobieramy w takim przypadku kaucję „za obudowę”) montują go Państwo sami i odsyłają nam uszkodzony reduktor ATC a my odsyłamy kaucję.